Najzad i na našem jeziku!



17. marta 2009. počeo je sa radom trivago na našem jeziku. trivago je online turistička zajednica, koja ima platforme na 11 jezika, a najnovija platforma trivago.rs otvorena je za sve sa prostora Ex-Yu.


trivago funkcioniše po principu "od putnika putnicima", ali se razlikuje od uobičajenih putopisa po tome što se trivago ne bavi opštim utiscima (putopisima) vezanim za neku zemlju, region ili grad, već se bavi pojedinačnim stvarima: korisnici trivaga postavljaju slike i pišu o hotelima i pojedinačnim turističkim atrakcijama (spomenici, muzeji, restorani, istorijska mesta, zabavni parkovi, aerodromi i slično). Iako je u pitanju malo drugačija vrsta pisanja o putovanjima, akcenat je ipak stavljen na lični utisak i lično iskustvo autora teksta.


Za sve aktivnosti se dobija i manja suma novca (u početku je to otprilike za pokrivanje dela troškova interneta mesečno) - ali da se odmah razumemo, ovde ne leži mogućnost za neku silnu zaradu. trivago je samo lep hobi, koji ne košta. Između ostalog, ovo je veoma dobar način za davanje doprinosa promovisanju svog grada, regiona, ili nekog omiljenog mesta, jer mnogo ljudi planira svoja putovanja i odmore baš pomoću trivaga.


Sa mog profila na trivagu mogu se pogledati svi tekstovi koje sam pisala na engleskom i srpskom jeziku, kao i fotografije koje sam postavila. Neki od mojih tekstova se nalaze i na ovom blogu, i uglavnom su prevedeni sa engleskog.


Ko želi da se pridruži web portalu trivago, može to učiniti preko mog pozivnog linka (ispod slike merkata se nalazi narandžasto dugme "Postani moj prijatelj na trivagu"). Naravno, moguće je registrovati se i van mog pozivnog linka, ali u tom slučaju novi član ne bi bio na mom spisku "pozvanih prijatelja". Za one koji su na tom spisku imam mogućnosti da pratim njihov rad na trivagu i da pružam informacije i pomoć vezano za pravila i način funkcionisanja trivaga, kao i sve ostalo što bi moglo vezano za trivago.



Nadam se da ćemo se uskoro videti na trivagu. :o)

Sol Club El Kantaoui - ne baš dobro iskustvo


Hotel Sol Club El Kantaoui, iz lanca El Mouradi, nalazi se u blizini Port El Kantauija (kod Susa) u Tunisu. ima 4 zvezdice, ali sam u hotelu sa 3 zvez
dice, Hammamet Beach u Hamametu, dobila mnogo bolju i kvalitetniju uslugu. Većinu problema pravi uglavnom neljubazno osoblje - očekuju da im prvo date napojnicu, pre nego što vam ukažu bilo kakvu pažnju. Ako ste tvrdoglavi, kao ja, i odbijate da budete "naivni turista" sa parama "za bacanje" (ili što bi se na srpskom lepo reklo "ovca za šišanje"), koji je spreman da plaća pre nego što dobije ikakvu uslugu, onda se pripremite na to da budete potpuno ignorisani - imam utisak da vas odmah žigošu kao škrticu i rašire vest među ostalim osobljem, tako da ot tog trenutka nadalje više nećete dobiti pristojnu i osnovnu uslugu ni u jednom delu hotela. Jedini koji su bili ljubazni prema nama su spasioci koji su radili pored bazena i hotelski doktor (verovatno zato što oni ne očekuju napojnicu ni od koga) i bili su veoma ljubazni i uslužni kada se moja ćerka povredila.


Plaža je na 10-ak minuta od hotela, jer na putu do nje morate da pređete bungalovski kompleks, što je još jedan nedostatak (naročito ako ste sa malim detetom).Dobra stvar je što možete da ostavite svoj peškir na plaži i tako sačuvate mesto za posle podne. Još jedna mana je to što, iako ste gost hotela, morate da plaćate ležaljke (da li treba da napomenem da me je čovek koji je iznajmljivao ležaljke mrzeo, jer ih nisam uzimala?). Na plaži ima dosta kanti za smeće (u obliku ćupova), ali ih prazne tek svaki drugi-treći dan, tako da se brzo prepune.

Sve u hotelu je bar 2 puta skuplje nego u Port El Kantauiju, a još i više nego u Susu. Ali, ako želite da idete u bilo koje od ova dva mesta, morate da idete taksijem, što je poprilična avantura i morate biti dodatno oprezni - ima mnogo "divljih" taksija, koji se uglavnom mogu prepoznati po svetlećem znaku na vozilu (oni nemaju taksimetre).

Ako ste žena, bez muške pratnje, pripremite se na gomilu nepristojnih dobacivanja i predloga od strane muškog osoblja hotela - nemačka turistkinja mi se požalila da ju je muškarac (koji radi u hotelu) čak i pipao.

Sobe nisu loše, ali je čistoća sumnjiva. Pesak koji je spadao sa ćerkinih igračaka za plažu je danima stajao na podu sobe, sve dok nisam ugledala sobaricu i zamolila je da ga počisti (naravno potrudila se da mi pokaže koliko je deranžiram i mrmljala je sebi nešto u bradu). Kada smo tek došli u hotel, na jednom od naših kreveta je bilo prljavo ćebe. Zahvaljujući tome sam otkrila da se oni samo prave da govore engleski - oni ga čak ni ne razumeju. Kada sam pozvala recepciju i zamolila da mi zamene ćebe, recepcionerka mi je samo odgovorila "No problem, I will send someone". Međutim, pošto ćebe nije zamenjeno ni do sutradan ujutro, ponovo sam pozvala recepciju i recepcioner (sada je već bila nova smena) je bio veoma šokiran kada je čuo da ćebe nije zamenjeno, i obećao da će odmah reagovati. Naravno, problem je ostao i do sledeće smene, i opet sam morala da razgovaram sa recepcionerkom od prethodnog dana. Njoj je bilo jako neprijatno, i uveravala me da je prema zapisniku (listi) o održavanju soba ćebe promenjeno 5 puta. Tada sam već počela da sumnjam u njihovo znanje engleskog i pitala je "Do you speak English?" odgovorila mi je (uvređeno) da je završila viši kurs engleskog jezika. U tom trenutku mi je prišla ćerka i rekla mi da u kupatilu imamo zelene peškire, umesto belih. Znači, oni čak ne znaju ni razliku između peškira (towel) i ćebeta (blanket)! Ako govorite engleski sa njima, proverite da li su ZAISTA razumeli šta želite.

Dečji bazen je tako prljav, kao da ga nikada ni ne čiste.


Najbolje u hotelu je hrana. Veoma širok izbor hrane - od francuske do tradicionalne tunižanske kuhinje. Izbor od tri supe/čorbe, svako veče različite vrste, odlično pecivo (francuska škola), riblja, mesna i vegetarijanska jela. Veoma velika i raznovrsna ponuda za doručak. Nemam nikakve primedbe, i zapravo, ovo je najbolja polu-pansionska hrana koju sam u životu videla (i jela).

Ipak, moj opšti utisak je loš i ne bih preporučila ovaj hotel prijateljima, niti bih ponovo odsela u tom hotelu.

(Ovaj tekst je prevod mog originalnog teksta na engleskom jeziku, koji se nalazi na turističkom web portalu trivago)

Grandiozni trg


Trg Svetog Petra je jedan od najpoznatijih, ako ne i najpoznatiji trg na svetu. Iako ovaj trg vodi do druge, još veće, atrakcije - crkve Sv. Petra - to nije ni izdaleka jedini razlog zbog koga je on poznat. Trg Svetog Petra predstavlja jedno veliko umetničko delo, sastavljeno iz mnogobrojnih elemenata.

Ideja o formiranju trga je začeta 1586, kada je Papa Sikstus V naložio izmeštanje Obeliska na centar trga. Egipatski obelisk (koji datira još iz 13. veka p.n.e) je 37. godine n.e. u Rim doneo car Kaligula za svoj cirkus, koji se nalazio nedaleko od današnjeg Trga Sv. Petra. Taj poduhvat izmeštanja 25,5 metara visokog granitnog obeliska (koji sa krstom na vrhu ima ukupno 41 m visine) poveren je inženjeru i arhitekti Domeniku Fontani (Domenico Fontana), a zabeležen je kolekcijom grafika. Fontana je skinuo pozlaćenu kuglu sa vrha obeliska, za koju se u srednjem veku verovalo da čuva pepeo velikog imperatora Cezara, i ona danas stoji u muzeju.

Za današnji izgled trga zaslužan je Đan Lorenco Bernini (Gian Lorenzo Bernini), italijanski vajar, graditelj i slikar i jedan od najznačajnijih baroknih umetnika. Papa Aleksandar VII mu je, nakon višedecenijskog rada na crkvi Sv. Petra, poverio zadatak da napravi trg koji će moći da primi još više vernika, kojima će Papa moći da daje blagoslov i sa pročelja crkve i sa prozora vatikanske palate. Đan Lorenco Bernini je u periodu 1657-1667 sagradio ovaj monumentalni trg. Iako on nije bio taj koji je postavio Obelisk, ceo projekat je napravio tako da Obelisk predstavlja centralni deo trga. Takođe je, radi simetrije, sagradio još jednu fontanu koja stoji nasuprot granitne fontane koju je 1613. godine sagradio Karlo Maderno (Carlo Maderno). Trg je ovalnog oblika i oivičen je polukružnim kolonadama četvororednih dorskih stubova od belog mermera (ukupno 284 stuba), koje dva prava krila, duga po 120 metara, krila spajaju sa pročeljem crkve Sv. Petra spojene. Na vrhu kolonada se nalazi 140 statua svetaca, koji su dela mnogobrojnih umetnika iz 17. i 18. veka.

Trgu i crkvi Sv. Petra se prilazi kroz Via della Conciliazione. Iako je ideja o velikom prilazu crkvi postojala i ranije (u 15. veku, ali se od ideje odustalo zbog prevelikih troškova izmeštanja stanovništva), ovo nije originalan prilaz, već je napravljen između 1936 i 1950, kada je Benito Musolini odlučio da napravi grandiozan prilaz crkvi. Tada je došlo do nasilnog rušenja svih zgrada koje su bile u spletu uličica zvanog "spina" (na italijanskom "kičma"), među kojima je bilo i mnošto građevina od istorijskog značaja, a koje su zaklanjale pogled na trg i crkvu. Istaknuti fašistički arhitekta Marćelo Pjaćetini (Marcello Piacentini) je projektovao novi izgled tako da je za centar uzeo Obelisk, a ne kupolu crkve. 

Ako možete da birate kako ćete prići trgu Sv. Petra, moj savet je da to obavezno uradite peške. Dok hodate kroz redove masivnih zgrada, od kojih mnoge imaju fasade ukrašene stubovima (na ovaj način je postignut efekat prave linije, jer pročelja zgrada nisu bila u istoj ravni) možete videti kako se približavate kupoli crkve Sv. Petra još iz daljine. Pomenuto rušenje je imalo za cilj da poništi karakteristični barokni efekat "iznenađenja", ali što se mene tiče, to je postignuto samo delimično. Bez obzira što se kupola crkve vidi iz daleka, bez obzira na širinu ulice i masivnost građevina pored kojih prolazite, ništa vas ne može potpuno pripremiti za ono što dolazi. Trg Sv. Petra u pravom smislu reči objašnjava suštinsko značenje pojmova "grandiozno" i "monumentalno". Ono što je i bio cilj izgradnje ovog trga, da se samim stupanjem ta trg oseti bogobojažljivost, potpuno je postignut. Svejedno je da li ćete se osetiti malim u odnosu na Boga, u odnosu na na svemir, ili samo u odnosu na džinovski trg na kome ste se našli, jedno je sigurno - imaćete osećaj da ste odjednom postali veličine mrava i da će vam trebati čitava večnost da dođete do crkve. Možda je ceo efekat još jači zbog toga što su, za razliku od ove, skoro sve monumentalne građevine uglavnom na brisanom prostoru, bez "normalnih" građevina u blizini sa kojima biste ih mogli porediti po veličini.

Savršena ravnoteža zatvorenosti i otvorenosti prostora čini da se istovremeno osećate zaštićeno, ali ne i zarobljeno, i daje lakoću svim oblicima, ma kako masivni oni bili. Na žalost, čak i ako ste došli van turističke sezone, biće vam potrebno puno sreće, ili još više strpljenja, da biste stali na jedan od dva kamena u obliku diska koji se nalaze između Obeliska i fontana, a sa kojih se, umesto četiri reda, vidi samo prvi red stubova kolonade. Meni je uspelo jednom, ali mi se čini kao da se taj efekat bolje vidi sa nekog drugog mesta. Svakako, u odnosu na sve ono drugo što vas čeka prilikom obilaska, i nije toliko bitno da bi trošili vreme na to, ukoliko ga baš i nemate. 

Obelisk je toliko veliki da ga je teško i sagledati i fotografisati: ako se previše približite, ne možete da mu vidite vrh, ako se dovoljno udaljite da biste mu videli vrh, onda je već suviše sitno, i ne možete više da vidite detalje. Nije mi baš jasno kako su ti Stari Egipćani smislili da obelisk treba da se gleda - možda su imali neke specijalne liftove za razgledanje?

Kao jedno od mesta koje treba naglasiti je i mesto, obeleženo malim crvenim kamenom, na kome je 1981. godine izvršen atentat na Jovana Pavla II. Ono što takođe može da vam promakne, zbog svoje veličine, je i Ruža vetrova - 16 oznaka poređanih u krugu oko Obeliska. Svaka od elipsoidnih oznaka je postavljena na određenoj strani sveta čiji je natpis na gornjem delu, dok je u dunjem delu ispisano ime vetra koji dolazi iz tog pravca.

I zaista, Trg Sv. Petra na dostojan način uvodi posetioce u jednu od najlepših crkava na svetu.

(Ovo je moj autorski tekst, prenesen sa web portala trivago)



Photo by: Hello, I am Bruce @ flickr



Photos: Dave Hamster @ flickr







Kakva kuhinja!

Imam sreće što moja ćerka deli moj entuzijazam kada su u pitanju posete muzejima, galerijama i istorijskim spomenicima. Normalno, zato smo i odlučile da posetimo Gradski muzej Korčula. Moj suprug više voli istorijske spomenike, i nije baš oduševljen muzejima, tako da je odlučio da preskoči ovaj obilazak.

Gospođa koja radi u muzeju je bila toliko prijatno iznenađena kada je da nije htela da nam naplati ulaznicu za nju. “Kustos trenutno nije tu, ali će se brzo vartiti”, rekla je. Zašto li mi to zvuči toliko poznato? Počela sam da verujem da su kustosi uvek “na nekom drugom mestu”, umesto tamo gde bi trebalo da budu, ili da izbegavaju MENE. :o) Bilo kako bilo, sve pločice sa natpisima su uglavnom sasvim dovoljne (mada nisam sigurna da li su tako opširne i na drugim jezicima, jer nisam obratila pažnju).


Praistorijska postavka se nalazi u prizemlju, u prikladnom kamenom enterijeru, koji stvara utisak pećine u kojoj su stanovali ljudi. Praistorijskih artefakata nema mnogo, ali su lepo izloženi i uglavnom dobro očuvani. Drugi deo prizemlja je posvećen arheološkim iskopinama iz doba Helenizma. Stari Grci su kolonizovali ostrvo oko 3. veka n.e. i tu su živeli zajedno sa starosedeocima, Ilirima. Pisani spomenik je Lumbardska psefizma (ploča sa natpisom) na kojoj se nalazi spisak kolonizovanih Grka i starosedeoca kojima su dodeljena imanja na ostrvu.

Prvi sprat je bio zatvoren zbog renoviranja, tako da nismo mogle da vidimo još arheoloških izložbenih primeraka.Na ostalim spratovima smo videle postavke posvećene brodogradnji, pomorstvu i kamenorezačkim radionicama. Izloženo je nekoliko maketa brodova i čak i jedna maketa brodogradilišta, koja je mojoj ćerki bila veoma zanimljiva i jako slatka, tako da sam bukvalno morala da je odvučem iz te prostorije posle 20 minuta. Ostatak postavke predstavlja kuću iz 19. veka.

Izloženo je mnogo predmeta iz svakodnevne upotrebe, od damskog nakita do lula za gospodu, kao i pisaći sto sa starinskim priborom za pisanje, starinski nameštaj i kolekcija umetničkih predmeta i dokumenata kulturnog nasleđa između 13. i 20. veka. Lepa postavka, koja vraća u neka davno prošla vremena i golica maštu da zamislite kako je sve izgledalo u to vreme. Očekujete da kada pogledate dole sa balkona (na koji, na žalost, nije dozvoljeno izlaziti) vidite ljude obučene kao Marko Polo koji šetaju Gradskim trgom. Tada se kustos bio vratio i rekao nam je da će nam se pridružiti na poslednjem spratu.

Poslednji sprat je za mene bio pravo iznenađenje. Moja prethodna poseta ovom muzeju je bila tako davno, da sam zaboravila šta se tu nalazi. Taj sprat je bio u manje-više originalnom stanju i očigledno je bio kuhinja. Bila sam zaprepašćena: zašto se kuhinja nalazi na poslednjem spratu? Kustos nam je objasnio da su do kraja 19. veka sve kuhinje bila na poslednjim spratovima, kako se misris hrane, ili bolje reći miris ribe, ne bi širio kroz celu kuću. Jadne žene su morale da se penju i silaze stepenicama da bi oprale suđe (pojedini sudovi su bili veoma teški), donele vodu za kuvanje, drva za potpalu i hranu za kuvanje. Pošto su insistirali na autentičnosti prostorije, većina kuhinjskih spravica nema natpise, pa je bez kustosove pomoći nemoguće zaključiti čemu su služile. Sa svih strana su nas okruživali kameni zidovi, sa jednim jedinim prozorom srednje veličine, tako da je unutra bilo prilično mračno. Ali pretpostavljam da je veliko kameno ognjište, ut sveće, davalo dovoljno svetla noću. Nikako nisam uspela da shvatim kako su provetravali ovu prostoriju, ali nisam htela da postavljam tako glupo pitanje. Za mene je ova kuhinja bila najupečatljiviji deo ovog muzeja. A onda sam shvatila da smo zaboravile da ponesemo foto-aparat!

(Ovaj tekst je prevod mog originalnog teksta na engleskom jeziku, koji se nalazi na turističkom web portalu trivago )

NEKOLIKO KOSRISNIH INFORMACIJA:

S obzirom da je Korčula (grad) mala, a većina atrakcija se nalazi unutar zidina Starog Grada, nije problem pronaći bilo šta, a naročito Gradski muzej, koji se nalazi na trgu Pjaceta, nasuprot crkvi. Stari grad ima samo dva trga, i oba se nalaze pravolinijski od glavnog ulaza, čije veliko stepenište vodi kroz kulu Ravelin. Sve je nalazi na udaljenosti dužine jedne kratke šetnje.Ulaz u Muzej košta manje od 2 Eura, tako da je to i više nego povoljno. Radi poređenja: ulaz na vidikovac sa vrha Ravelina košta više.

SVE FOTOGRAFIJE SU UZETE SA WEB SAJTA KORCULAINFO


Gradska lepotica

Veoma sam se obradovala kada mi se, posle dužeg vremena ukazala prilika da, makar na kratko, ponovo posetim Suboticu. U pitanju je bio poludnevni poslovni put, tako da na žalost nisam imala priliku da posetim i Palić, jedno od mojih najomiljenijih mesta u Srbiji. Međutim, iako je poseta bila veoma kratka, ipak sam uspela da obiđem (samo spolja) jednu od najlepših zgrada koju sam ikada videla - Gradsku kuću.
Gradska kuća se nalazi u centru Subotice, na prostranom gradskom trgu, i već izdaleka privlači pažnju svojom impresivnom arhitekturom i velikim tornjem sa satom koji se oglašava zvonkim tonovima. Na sve četiri strane sveta gleda po jedan časovnik. Zamišljeno je da kao na Metropolitenu otkucava svakih četvrt i pun sat. Pre 35 godina ceo sat je zamenjen novim električnim mehanizmom, sa brojčanikom od pleksiglasa i osvetljen jakom svetlošću, kako bi se video i noću. Lepota ove građevine jednostavno oduzima dah, bilo da je posmatrate danju, bilo noću, pod novopostavljenom dekorativnom rasvetom - zato i ne čudi što su je 2008. godine čitaoci Politikinog Magazina uvrstili među sedam graditeljskih čuda Srbije.

Gradsku kuću su projektovali dvojica budimpeštanskih arhitekata, Marcel Komor (1868-1944) i Deže Jakab (1864-1932), u tada vrlo modernom stilu - mađarskoj varijanti secesije, koja je u stilu eklektike, sa primesama secesije i obeležjima mađarskog folklora. Zgrada je visoka 76 metara, duga 105, a široka 55 metara, ukupne površine od 16.000 kvadratnih metara. 1967. godine je proglašena za spomenik kulture. Cela zgrada je prepuna neverovatnih detalja: počev od krova, preko prozora, kojih ima više oblika i veličina, zatim meni nejlepših lođa i balkona oblih, kitnjastih linija, kao iz bajke, pa sve do lukova i trobojne fasade, uz sve to je i ukrašena sa bezbroj šara stilizovanog cveta lale. Neki od prozora izgledaju kao da su oivičeni finom trodimenzionalnom čipkom, dok neki drugi nemaju nikakve posebne ukrase spolja, već se svojim neobičnim oblikom ravnopravno bore da privuku pogled posmatrača. Ono što je, meni lično, začuđujuće u celoj priči je činjenica da je Gradska kuća izgrađena za samo 2 godine (1908-1910), a da su vrhunski umetnici toga vremena uradili enterijer, koji je još više ispunjen detaljima, kao i fantastičnim mozaicima i vitražima, za još samo dve godine. Deže Jakab je sarađivao sa stručnjacima iz čuvene fabrike Žolnai keramike u Pečuju i sam kreirao keramiku. I sve detalje, od kvaka na vratima, do svih dekoracija kreirao je po svojim zamislima. Ova građevina je pretrpela postavljanje novih satova na toranj, 1972. godine, skidanje petokrake i postavljanje krsta na toranj, 1994. godine, kao i jedan zemljotres, 1911. godine.
Gradska kuća noću, savršeno osvetljena, prosto hipnotiše svojom lepotom, mameći da je fotografišete, a za uzvrat vam pruža pregršt izuzetnih fotografija - toliko je fotogenična, da je skoro nemoguće napraviti lošu fotografiju. Iz očiglednih razloga, Gradska kuća je popularna i kao romantično mesto za sklapanje brakova, tako da se u Velikoj većnici, četvrtkom i subotom održavaju venčanja. Osim toga, Gradska kuća je i administrativni centar Subotice: u njoj se nalazi kabinet gradonačelnika, a tu se održavaju i sednice lokalnog parlamenta, kao i razna kulturna dešavanja.

Na žalost, nisam uspela da vidim čuvene fontane, pošto su bile prekrivene velikim najonima, verovatno su neki radovi bili u toku.

Gradskoj kući je lako prići, s obzirom da se nalazi u centru grada, ima dovoljno linija gradskog prevoza, ali je isto tako moguće i parkirati automobil na obeleženom parkingu, odmah do same zgrade, koji se nalazi u zoni sa ograničenim vremenom parkiranja, a može se platiti putem SMS poruke.
Sve fotografije: by merkat

(Ovo je moj autorski tekst, prenesen sa web portala trivago)